KÖPVILLKOR

1. Allmänt

Dessa allmänna villkor gäller vid köp av varor i Ball Retail A/Ss, org. nr. DK26407567, Kløvermarken 29, DK-7190 Billund, Danmark, (”Ball”) webbshop på [www.zizzi.se] (”Webbshoppen”) (nedan "Köpvillkor").


Läs noggrant igenom dessa Köpvillkor innan du använder hemsidan och genomför en beställning.


Innan du kan beställa en vara i Webbshoppen måste du acceptera dessa Köpvillkor och Personuppgiftspolicyn (se avsnitt XIV nedan). Genom att klicka i rutan "jag har läst och accepterar dessa Köpvillkor" innan du genomför en beställning accepterar du dessa Köpvillkor i dess helhet. Avtalet ingås på svenska.


För att genomföra en beställning på Webbshoppen måste du vara över 18 år, eller ha målsmans samtycke till ditt köp. Dessa Köpvillkor gäller endast för köp till privat bruk och inte i näringsverksamhet av något slag.


När du accepterar dessa Köpvillkor accepterar du också att du är över 18 år eller har målsmans samtycke och att du endast köper varor som konsument, dvs. till eget bruk eller som present till andra.

Vi levererar endast varor inom Sverige.



2. Beställning

I Webbshoppen finner du information om våra varor, t.ex. material, storlek, färger, kännetecken, mått, tvättråd och priser.


Denna information avser att ge dig bästa möjliga förutsättningarna att bedöma varan innan du gör en beställning i Webbshoppen.


Även om vi hela tiden arbetar för att hålla Webbshoppen uppdaterad reserverar vi oss för eventuella felskrivningar och liknande felaktigheter som kan förekomma samt slut i lager.


Du accepterar att Webbshoppen enbart är en inbjudan till dig att ge ett anbud till oss om att beställa en viss vara, vilket innebär att vi inte är förpliktigade till att leverera den eller de varor du har beställt innan vi har dragit pengarna från ditt konto eller skickat fakturan till dig.


I din varukorg kan du se vilka varor som du har valt, samt det totala priset för de valda varorna. Priset anges i svenska kronor och inkluderar moms och fraktkostnader.


Du är inte bunden av din beställning innan du genomfört följande tre steg:

1 Genomförande av din beställning
2 Lämnande av efterfrågad information
3 Betalning/fakturering


Du kan när som helst avbryta ditt köp fram till dess att vi drar pengarna från ditt konto eller skickar fakturan till dig.


3. Betalning

Du kan betala via följande betalningsmetoder:

• Afterpay Faktura (PayByBill) (29 SEK)
• VISA
• VISA Electron
• MasterCard (1,25%)

• Direktbank med Nordea, SEB, Handelsbanken och Swedbank


Betalning med betalkort (VISA, VISA Electron och MasterCard) görs genom en krypterad och godkänd anslutning via Dansk Internet Betalingsservice (DIBS), som är godkänd av PBS. Vid betalning kommer du att behöva uppge kortnummer, säkerhetskod och utgångsdatum enligt instruktionerna som du får vid beställningen.


Dina kortuppgifter sparas inte av Ball. Uppgifterna hanteras av våra betalningsleverantörer DIBS och NETS. Det är därför inte möjligt för utomstående att få dina kortuppgifter i vårt system.


Betalningen kommer att dras från ditt konto när varan skickas från vårt lager. Vid betalning via faktura kommer denna skickas i samband med att varan skickas från vårt lager. Det är först då som ett bindande avtal har ingåtts mellan dig och Ball.


Kortbetaling är utan avgifter, med undantag om du betalar med MasterCard då en avgift på 1,25% tillkommer.


Villkor gällande Afterpay fakturabetalning - Klicka här

Vid kontovillkor skall även ”Standardiserad Europeisk Konsumentkreditinformation” bifogas.


Vi erbjuder betalning genom faktura i samarbete med AfterPay.

Betalningsvillkor är 14 dagar och en fakturaavgift om 29 kr tillkommer.

För att kunna beställa mot faktura måste Du ha fyllt 18 år och vara folkbokförd i Sverige samt godkännas i den kreditprövning som genomförs vid köpet. Fakturan skickas separat.

Vid försenad betalning skickar AfterPay en betalningspåminnelse varvid lagstadgad påminnelseavgift om för närvarande 60 kr tillkommer. Ni debiteras även dröjsmålsränta med 2% per månad från fakturans förfallodag.


Vid utebliven betalning lämnas ärendet till inkasso varvid lagstadgad inkassoavgift om för närvarande 180 kr tillkommer. AfterPay kommer att behandla beställarens personuppgifter i enlighet med personuppgiftslagen.


Uppgifter kommer att insamlas och behandlas i syfte att slutföra den aktuella beställningen, identifiera beställaren, genomföra kreditkontroll samt för statistiska syften. Genom att välja betalning genom AfterPay ger beställaren AfterPay rätt att via externa och interna databaser genomföra identifikations- och kreditkontroll.


Zizzi reserverar sig rätten att neka köp eller leverans och ompröva köparens kreditvärdighet.



4. Bekräftelse av beställning

När du har gjort din beställning och lämnat de uppgifter som efterfrågas, kommer du få ett automatiskt genererat e-mail med en bekräftelse på din beställning från oss. Bekräftelsen utgör inte en accept från oss av ditt anbud utan informerar dig endast om att vi mottagit din beställning och att vi nu kommer behandla denna.


Bekräftelsen innehåller en summering av din beställning, dvs. typ, storlek, färg och pris inklusive moms och fraktkostnader samt ett ordernummer. Du bör spara detta e-mail ifall du t.ex. får anledning av att kontakta vår kundservice.



5. Hantering av beställning

Vi skickar din beställning till lagret i samband med att du gör din beställning. Det görs så att vi så snabbt som möjligt ska kunna säkerställa att varan finns på lager och leverera varan till dig.


Om varan inte finns på lager kommer du att få ett e-mail om detta.


Om varan finns på lager kommer vi snarast möjligt att leverera varan till dig.


Vi eftersträvar att skicka din beställning från vårt lager samma vardag som du gjort din beställning i Webbshoppen, om du gjort den innan kl. 15.00.


Om du gjort din beställning efter kl. 15.00 eller på en lördag eller söndag eller annan helgdag så kommer dina varor som regel att skickas nästkommande vardag.


Vi kommer senast att leverera varan inom 30 dagar från det att avtal ingicks (dvs. då varan skickats från vårt lager och pengarna dras från ditt konto alt faktura skickas) Utöver detta kan vi inte ta något ansvar för om du mottar din vara senare än du hade förväntat.



6.  Information om skickad beställning

Du kommer att få ett e-mail med bekräftelse på avtalet när varan skickas från vårt lager. Detta e-mail kommer att innehålla en referens till ditt ordernummer.


E-mailet kommer dessutom innehålla följande upplysningar som är relevanta för dig och som du bör spara:

• Spårningsnummer från Posten
• Kvitto för ditt köp
• Dessa Köpvillkor



7. Leverans och information

Du kan tyvärr inte hämta ut dina varor på Ball Retail A/S i Billund, Danmark.


Leverans sker via paket som hämtas ut av dig på ett av Postens serviceställen eller hemleverans.

Zizzi erbjuder billig frakt från endast 39 SEK inkl. moms.

Ditt paket med varor kommer att innehålla en Retursedel med vägledning samt ett klistermärke med tryck ”Returpaket”.


Retursedeln innehåller en översikt av de varor som du beställt samt en vägledning till hur du returnerar en eller flera varor.


Retursedeln och klistermärket med ”Returpaket” ska användas om du vill returnera en eller flera av de varor som du har köpt, t.ex. om du önskar att ångra ditt köp eller reklamera varan.



8.  Ångerrätt

Du har rätt att ångra ditt köp i 14 dagar efter den dag du, eller en av dig angiven tredje part som inte är transportören, har fått varan i fysisk besittning. Om du har beställt flera varor börjar ångerfristen löpa först efter den dag då du fått den sista varan i besittning. Du behöver inte ange någon särskild anledning för att utöva din ångerrätt.


För att kunna utöva ångerrätten ska du inom 14 dagar efter du mottagit varan meddela oss att du vill använda dig av din ångerrätt (t.ex. via ett brev avsänt per post, fax eller e-post). Du kan även använda ångerrättsformuläret som finns i dessa Köpvillkor (se punkt XVII nedan) men du måste inte använda den.


Du kan också välja att ångra dina köp genom att skicka ett meddelande om detta till:

Ball Retail A/S
Kløvermarken 29
7190 Billund
Danmark
retur@zizzi.se


För att du ska hinna utöva din ångerrätt i tid räcker det med att du sänder in ditt meddelande om att du tänker utöva ångerrätten innan ångerfristen gått ut.


Om du utnyttjat din ångerrätt återbetalar vi alla betalningar vi har mottagit från dig avseende köpet du ångrar, inklusive eventuella fraktkostnader på 39/69 SEK, som du själv betalat för leverans av dina varor. Vi är emellertid inte skyldiga att återbetala avgift eller ev. extrakostnader utöver 39 SEK som har uppstått p.g.a. att du valt en annan leveransmetod än den billigaste typen av standardleverans som vi har erbjudit dig.


Återbetalningen kommer att ske utan onödigt dröjsmål och senast 14 dagar efter den dag vi mottog ditt meddelande om att du önskar ångra ditt köp. Vi har dock rätt att vänta med återbetalningen till dess att vi mottagit varan i retur från dig, eller till dess att du har lämnat dokumentation som styrker att du returnerat varan - beroende på vad vi mottar först.


Vi genomför återbetalning med samma betalningsmetod som du använde dig av vid den ursprungliga transaktionen


Om du returnerar en produkt till Zizzi ska du själv kontakta Afterpay och informera dem om att produkten är skickad i retur och att du därför ska få din fakturas förfallodatum framflyttat. När produkten du skickat i retur har mottagits av Zizzi kommer vi informera Afterpay om att den produkten ska tas bort från fakturan, och du mottar en kreditnota med det belopp som ska dras från originalfakturan.


Observera att du endast mottar faktura och ev. kreditnota per e-mail och inte post. Avsändaren av dessa mails är inte Zizzi utan Afterpay.


Du kan också välja att byta de varor som du köpt i Webbshoppen i alla fysiska Zizzi-butiker i Sverige - dock inte om du valt att betala med faktura..



9. Återsändande efter ångrat köp

Om du har ångrat ditt köp ska du återsända varan till oss utan onödigt dröjsmål och senast 14 dagar från att du har informerat oss om att du vill utöva din ångerrätt.


När du återsänder ett paket till oss ska du använda klistermärket för retur som det står ”Returpaket” på, och som sitter på retursedeln som du mottog med dina varor.


Varan ska sändas till: Ball Retail A/S, Kløvermarken 29, DK-7190 Billund, Danmark, tillsammans med den ifyllda Retursedeln. Observera att du inte kan lämna in returer hos Ball Retail A/S i Billund, Danmark.

Du står själv för direkta kostnader i samband med återsändandet av varor till oss. Dessa kostnader är vanligtvis 39 SEK. Beloppet kommer vi att dra av från det belopp som är dig tillgodo, innan vi utbetalar det till dig.


Du ansvar för varan under transporten tillbaka till oss, så kom ihåg att spara ditt försändelse-id/spårningsnummer som står på retursedeln för att  kunna spåra paketet.


Om en varas värde är nedsatt när vi mottar den och det beror på annan hantering än den som är nödvändig för att kunna fastslå varans art, egenskaper och sättet som varan fungerar på, står du själv för sådan värdeminskning. En vara har bl.a. minskat i värde för oss om du har klippt av eventuella lappar och märken, om du har tvättat varan eller burit varan längre tid än man normalt gör i ett provrum i en fysisk butik. I dessa fall kan vi inte sälja varan till en annan kund och varan är därför utan värde för oss. Du kommer i sådana fall inte kunna få dina pengar återbetalda.



10.  Bytesservice

Du kan välja att byta de varor som du köpt i Webbshoppen i alla fysiska Zizzi-butiker i Sverige. Du måste ta med ditt fakturaunderlag för att kunna byta i butik - retursedeln du mottog i paketet kan inte användas som dokumentation på ditt köp.



11. Fel i försändelse

Om det skulle visa sig att Ball inte levererat de varor som du har beställt och som finns angivna på ditt kvitto och/eller din Följesedel ska du kontakta vår kundservice (se punkt XVII), där du ombeds uppge ditt ordernummer.


Vi kommer att undersöka din order närmare så snabbt som möjligt och kontakta dig igen.



12. Reklamation

Om du köpt en vara i Webbshoppen som trots vår kvalitetskontroll ändå är felaktig, har du rätt att reklamera varan. Du kan både reklamera och byta din vara mot framvisning av din fakturaunderlag i alla fysiska butiker i Sverige. Om du vill reklamera din vara per post ber vi dig att returnera den tillsammans med den tillhörande Retursedeln till:


Ball Retail A/S
Kløvermarken 29
7190 Billund
Danmark
Märkning: Kundservice


Det är viktigt att du markerar på retursedeln att det rör sig om en ”Reklamation” och beskriver orsaken till reklamationen.


Du ska inte betala returporto för felaktiga varor. Du ska därför endast sätta retur-klistermärket ”Returpaket” som du mottog med dina varor på ditt paket, så står vi för frakten.


Om varan är felaktig kommer vi att återbetala det belopp du betalat för varan i fråga. Detta kommer att ske så snart vi har haft möjlighet att undersöka den felaktiga varan.


Detta kommer att ske med samma betalningsmetod som du använde för den ursprungliga transaktionen.


Ditt köp omfattas i övrigt av distansavtalslagen (SFS 2005:59) samt övrig tvingande konsumentlagstiftning.



13. Förbehåll

Vi förbehåller oss för tryck- och skrivfel, prisändringar och utsålda varor som framgår i Webbshoppen.

Vi kan inte garantera att de färger som visas i Webbshoppen precis återger den eller de färger som varan faktiskt har. Hur färgerna återges beror på din datorskärm och dess inställningar.


Informationen i Webbshoppen kan innehålla tekniska fel eller typografiska fel.


Informationen i Webbshoppen kan ändras utan förvarning.


Informationen som publiceras i Webbshoppen kan innehålla referenser till andra varor. Tillgång till sådan information kan inte garanteras, speciellt med tanke på att all information kan ändras utan förvarning.



14. Personuppgifter och cookies

I samband med att du använder Webbshopen kommer vissa uppgifter om dig samlas in och behandlas av Ball, vilket närmare beskrivs i Personuppgiftspolicyn (”Personuppgiftspolicy"). Personuppgiftspolicyn och information om cookies kan du även hitta på Webbshopen.


Innan du beställer en vara i Webbshopen måste du acceptera Balls  gällande hantering av personuppgifter i Personuppgiftspolicyn . Du accepterar Personuppgiftspolicyn när du accepterar dessa Köpvillkor genom att klicka i rutan "Jag har läst och accepterar dessa Köpvillkor".



15. Upphovsrätt & Varumärken

Varor och innehållet i Webbshoppen, härunder text, bilder och ljud, är upphovsrättsligt skyddat och tillhör Ball.


Varor och övrigt innehåll i Webbshoppen får inte användas, återges, ändras eller kopieras utan samtycke från Ball.


Varorna som kan köpas i Webbshoppen är märkta med varumärken som är registrerade av Ball Wholesale ApS, ett företag inom samma koncern som Ball.


Det är inte tillåtet att använda dessa varumärken för kommersiella ändamål om det inte finns samtycke från Ball Wholesale ApS.



16. Personuppgifter och cookies

I samband med att du använder Webbshopen kommer vissa uppgifter om dig samlas in och behandlas av Ball, vilket närmare beskrivs i Personuppgiftspolicyn (”Personuppgiftspolicy"). Personuppgiftspolicyn och information om cookies kan du även hitta på Websbhopen.


Innan du beställer en vara i Webbshopen måste du acceptera Balls  gällande hantering av personuppgifter i Personuppgiftspolicyn . Du accepterar Personuppgiftspolicyn när du  accepterar dessa Köpvillkor genom att klicka i rutan "jag har läst och accepterar dessa Köpvillkor".



17. Upphovsrätt & Varumärken

Varor och innehållet i Webbshoppen, härunder text, bilder och ljud, är upphovsrättsligt skyddat och tillhör Ball.


Varor och övrigt innehåll i Webbshoppen får inte användas, återges, ändras eller kopieras utan samtycke från Ball.


Varorna som kan köpas i Webbshoppen är märkta med varumärken som är registrerade av Ball Wholesale ApS, ett företag inom samma koncern som Ball.


Det är inte tillåtet att använda dessa varumärken för kommersiella ändamål om det inte finns samtycke från Ball Wholesale ApS.



18. Tvistlösning

Vid en eventuell tvist med Ball har du rätt att vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) förutsatt att ärendet uppfyller ARN:s krav för handläggning (t.ex. avseende tids- och värdegräns). Du har dessutom rätt att vända dig till allmän domstol.


EU-kommissionens online plattform för tvistlösning kan bl.a. användas till att upprätta ett ärende vid eventuell tvist med en webshop. Ärenden kan upprättas här: http://ec.europa.eu/odr. När du upprättar ett ärende ang. Zizzi ska du ange vår e-mailadress: kundservice@zizzi.se



19. Kontaktuppgifter

Om du vill kontakta vår kundservice via telefon kan du ringa till 08-446 85 230 (måndag - fredag kl. 10:00-16:30, med lunchstängt mellan kl. 12:00-12:30).


Vi har inte öppet på helger och helgdagar.


Du kan också kontakta oss via email på: kundservice@zizzi.se, eller via vanlig post och skicka det till:

Ball Retail A/S
Kløvermarken 29
7190 Billund
Danmark
Märkning: Kundservice – Ecommerce


Om du vil kontakta Afterpay, kan du kontakte dem på 0340-59 61 01 eller på kundservice@afterpay.se


Öppna och skriv ut vårt formulär för ångerrätt här.


Du kan också bara kopiera texten från Standardblankett vid ångrat köp och skicka i ett e-mail till retur@zizzi.se.